Minecraft

sarina-사리나 sarina-사리나 sarina-사리나 · 1399/07/01 07:22 · خواندن 6 دقیقه

Minecraft logo.svg

برای خلاصه بازی ادامه مطلب را کلیک کن...

ماینکرفت یا ماین کرافت (به انگلیسی: Minecraft) یک بازی جهان باز مستقل است که توسط موجنگ AB ساخته شده و توسط همین استودیو برای کامپیوتر و موبایل منتشر شده‌است.

نسخه پی سی بازی به صورت عمومی در ۱۷ می ۲۰۰۹ با عنوان نسخه آلفا منتشر شد و بعد از آپدیت‌های پیاپی به عنوان نسخه اصلی و نهایی در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ عرضه شد.

همچنین نسخه‌ای از بازی برای اندروید یک ماه قبل از آن در ۷ اکتبر منتشر شد. نسخه آی‌اواس بازی نیز در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد. در تاریخ نهم می ۲۰۱۲ میلادی بازی برای ایکس‌باکس ۳۶۰ به عنوان نسخه ایکس‌باکس لایو که توسط ۴J Studios توسعه داده شده بود عرضه شد.

تمامی نسخه‌های ماینکرفت به روزرسانی‌های دوره‌ای دریافت می‌کنند. ویژگی‌های خلاقانه و قابلیت‌های ساخت و ساز در ماینکرفت به بازیگران این امکان را می‌دهد تا به وسیله مکعب‌های با بافت‌های مختلف در دنیایی رویه‌ای، سازه‌های مختلف و متفاوتی را بسازند.

فعالیت‌های دیگر در بازی شامل اکتشاف، جمع‌آوری منابع، صنعتگری و مبارزه می‌شوند.

گیم‌پلی بازی در نسخه تجاری بازی، شامل سه حالت اصلی می‌باشد:

حالت Survival (بقاء)، که بازیکنان در آن می‌بایست به جمع‌آوری منابع پرداخته و برای حفظ و نگهداری میزان سلامتی و گرسنگی خود تلاش نمایند.

و حالت Creative (خلاقانه)، که در آن بازیکنان موجودی نامحدودی از منابع را در اختیار دارند، آزادانه می‌توانند پرواز کنند. در این حالت درجه سلامتی و گرسنگی وجود ندارد.

حالت adventure (ماجراجویی)،که شبیه حالت بقا است اما بازیکن بصورت عادی توانایی digging را ندارد.

. یکی از بهترین قابلیت‌های ماینکرفت، قابلیت افزودن پلاگین‌ها و کدهای جدا از کدنویسی ماینکرفت (مود به انگلیسی *mod*) است که این قابلیت باعث به وجود آمدن Gamemodeها ی جدا از Gamemodeهای اصلی و سرورهای گوناگونی شده‌است.

ماینکرفت موفق به دریافت ۵ جایزه از کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سال ۲۰۱۱ شد:

جایزه نوآوری، بهترین بازی قابل دانلود، و همچنین برنده بهترین بازی جدید از بخش انتخاباتی توسعه دهندگان بازی و جایزه انتخابی حضار شد.

این بازی برنده جایزه بزرگ (Seumas McNally) از فستیوال بازی‌های مستقل در ۲۰۱۱ نیز شد.

ماینکرفت همچنین برنده (جایزه اهرمک طلایی) در بخش بهترین بازی قابل دانلود در سال ۲۰۱۲ شد.

در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ حدود ۱۰ میلیون نسخه پی سی بازی به فروش رفت و در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از بازی در تمامی پلتفرم‌ها به فروش رسید.

در سال ۲۰۱۴ میلادی شرکت مایکروسافت با خریداری شرکت موجنگ

از ناچ (صاحب شرکت موجنگ) با قیمت ۲٫۵ میلیارد دلار مالکیت فکری این بازی را از آن خود کرد.

شخصیت‌های اصلی

بازی دوشخصیت اصلی به نام استیو (مذکر) و الکس (مؤنث) دارد که البته بازیکنان می‌توانند اسکین را تغییر دهند و اسکین مورد علاقه را قرار دهند

ماین کرافت یک بازی سه بعدی (حالت مکعبی) است که اهداف خاصی ندارد و بازیکنان با وجود آزادی که دارند نحوهٔ بازی کردنشان را انتخاب می‌کنند (حالت بقا، حالت بینهایت).

اگرچه یک سیستم پیروزی هم (در نسخه‌های جدید) تعبیه شده‌است که هدف بازی را بر کشتن ماب رئیس اژدهای آخرت (ender dragon) قرار می‌دهد

. بازی به صورت پیش فرض اول شخص است که بازیکن می‌تواند سوم شخص کند. (عملا سوم شخص برای بازی تعبیه نشده‌است)

دنیای بازی به صورت ناهمواری‌های سه بعدی است-عمدتا مکعب و مایعات-و نمایانگر تنوع ماده‌ها است. مثل:خاک، سنگ، کانی، تنه درخت، آب و گدازه. محوریت بازی حول جمع کردن و گذاشتن این اشیاء صورت می‌گیرد.

این بلوک‌ها به‌طور نسبتاً منظم پخش می‌شوند هنگامی که، بازیکنان آزادانه در جهان می‌گردند. بازیکنان با کندن بلوک‌ها و جایگذاری شان در جایی دیگر قادرند سازه‌هایی را بنا کنند.

دنیای بازی عملاً نامحدود است و به اندازه کاوش بازیکن تولید می‌شود.

به کار بردن موقعیت نقشه (به انگلیسی:map seed) باعث بدست آمدن منطقهٔ جغرافیایی در سیستم بازی می‌شود، که به صورت دستی توسط بازیکن نیز تعیین می‌شود.

دنیای بازی در حالت عمودی محدودیت دارد (۲۵۶ بلوک) اما از لحاظ صفحهٔ افقی نامحدود است و فقط در مسافت‌های بسیار دور شاید دچار مشکل تکنیکی شود.

ساختار دنیای نامحدود بدین گونه است که داده‌ها را –در بازی به صورت شیئی به اندازهٔ فضای یک بلوک- با واحدهای کوچک (که عملاً به‌صورت ۱ چانگ می‌باشد و عمدتاً ۱۶ در ۱۶ بلوک طول و عرض دارد) تقسیم‌بندی می‌کند و آن‌ها را فقط زمانی که بازیکن نزدیک آن محل هست ذخیره می‌کند.

بایوم‌های بازی

دنیای بازی به بوم‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌است از جنگل و صحرا گرفته تا مناطق برفی، همچنین زمین بازی شامل جلگه، کوهستان، دشت، غار، دریا، رود، مواد مذاب، دره می‌شود. سیستم زمانی بازی در برگیرندهٔ چرخهٔ روز و شب است که هر کدام بیست دقیقه در دنیای واقعی طول می‌کشد.

بازیکنان در طول بازی با موجودات گوناگونی مواجه می‌شوند که به آنان موب (به انگلیسی:mob) می‌گویند. مانند:حیوانات، روستایی‌ها، شخصیت‌های دشمن (مانند:زامبی، اندرمن و…). موب‌های مطیع (حیوانات) برای بدست آوردن غذا و مواد اولیه شکار می‌شوند.

مانند:گاوها، خوک‌ها، مرغ‌ها و ماهی‌ها. آن‌ها در طول روز تولید می‌شوند

در صورتی که موب‌های دشمن در طول شب یا در مکان‌های تاریک مثل غارها تولید می‌شوند.

آن‌ها شامل عنکبوت‌ها، اسکلت‌ها، زامبی‌ها می‌شوند. بعضی از موب‌های دشمن مانند زامبی‌ها و اسکلت‌ها در نور آفتاب می‌سوزند (به جز آن‌های که در آب یا زیر سایهٔ درخت‌ها اند)

. بعضی دیگر منحصر به فرد اند مانند کریپرها (به انگلیسی:creeper) (موجودی انفجاری که در نزدیکی بازیکنان منفجر می‌شود)، اندرمن‌ها (به انگلیسی:enderman) (موجوداتی با توانایی جابه جایی آنی و برداشتن بلوک‌ها)

منتقدین بازی را غیر حقیقی طلقی می‌کنند زیرا آب با مسافت محدود از بلوک منبع همیشه جریان دارد ومی توان آن را با گذاشتن بلوکی دیگر یا با استفاده از سطل از بین برد.

سیستم‌های پیچیده مانند سیستم‌های مکانیکی، مدارهای الکتریکی، ورودی‌های منطقی می‌توانند توسط مواد اولیه خاص در بازی ساخته شوند که به نام سنگ قرمز redstone شناخته می‌شوند.

ماینکرافت دارای دو دنیای موازی دنیای اصلی هست: زیر زمین (به انگلیسی:nether)، آخرت (به انگلیسی:end). زیر زمین یک بعد جهنمی است که با ساخت دروازه توسط بازیکنان در دسترس می‌شود؛ که شامل بسیاری از منابع خاص می‌شود و می‌توان از آن برای طی کردن مسافت‌های طولانی در دنیای بالا (زمین) استفاده کرد.

بازیکنان می‌توانند به صورت اختیاری به وسیلهٔ موادی که در زیر زمین پیدا می‌شود موب رئیسی را بسازند که به ویدر (به انگلیسی:wither) معروف است.

آخرت زمینی خالی شامل جزایر (زمین تکه‌تکه) زیادی است. موب رئیس اژدها (به انگلیسی:dragon) معروف به اژدهای آخرت (به انگلیسی:ender dargon) ساکن جزیرهٔ اصلی است.

کشتن اژدها علاوه بر دسترسی به مواد خاص (هاله صورتی رنگ) و پدیدار شدن دروازهٔ اختیاری که فقط با ابزار انتقال سریع می‌توان به آنجا رفت و شامل آیتم‌های خاص خود است؛ به پایان بازی تعبیر می‌شود،

هر چند با بازگشت به دنیای اصلی که بعد از کشتن اژدها یا مرگ بازیکن میسر می‌شود بازی همواره نامحدود باقی می‌ماند.

بازی دارای پنج مود است:بقاء (به انگلیسی:survival)، خالق (به انگلیسی:creative)، ماجراجویی (به انگلیسی:adventure)، هاردکور (به انگلیسی:hardcore)، بیننده (به انگلیسی:spectator). همچنین سیستم سختی بازی چهار بخش است:برای مثال دوستانه (به انگلیسی:peaceful) جلوگیری می‌کند از دشمنی موب‌های دشمن و بازی در سختی (به انگلیسی:hard difficulty) بازیکنان می‌توانند در صورت گرسنگی بمیرند.