BTS

sarina-사리나 · 05:58 1399/08/03

بی‌تی‌اس - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خوب معروف ترین خواندگان مرد در جهان

بی‌تی‌اِس (به انگلیسی: BTS، به کره‌ای: 방탄소년단)، که با نام بَنگتَن بویز (به انگلیسی: Bangtan Boys) نیز شناخته می‌شود، یک گروه پسرانهٔ هفت نفرهٔ اهل کرهٔ جنوبی است. تشکیل این گروه از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و در سال ۲۰۱۳، زیر نظر بیگ هیت اینترتینمنت شروع به کار کردعضای گروه — آراِم، جین، شوگا، جی-هوپ، جیمین، وی و جونگ کوک — در ترانه‌سرایی و تهیهٔ بیشتر آثار خود مشارکت دارند. بی‌تی‌اس در ابتدا به‌عنوان یک گروه هیپ هاپ شروع به کار کرد ولی در طول زمان سبک‌های گوناگونی را پوشش داد. متن ترانه‌های آن اغلب دغدغه‌های شخصی و اجتماعی، سلامت روان، مشکلات دوران مدرسه، فقدان، عشق به خود و فردگرایی را شامل می‌شود. آثار این گروه اقتباسی از ادبیات و مفاهیم روان‌شناختی و شامل یک خط داستانی مربوط به جهانی جایگزین است. بی‌تی‌اس تاکنون چندین آلبوم منتشر و چند تور جهانی برگزار کرده‌است.

بکوب رو ادامه مطلب...

 

 

گروه اولین آلبوم تک‌آهنگ خود را با عنوان خیلی خفن برای مدرسه، در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد. انتشار آثاری چون زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۲ (۲۰۱۵) که اولین ورود این گروه به بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده بود، زیباترین لحظه در زندگی: همیشه جوان (۲۰۱۶) و بال‌ها (۲۰۱۶) باعث شهرت بی‌تی‌اس به‌عنوان یک گروه دارای آگاهی اجتماعی شد. بال‌ها نخستین آلبوم بی‌تی‌اس بود که یک میلیون کپی از آن در کرهٔ جنوبی فروخته شد. بی‌تی‌اس در سال ۲۰۱۷، به‌عنوان پیشروی موج کره‌ای، وارد بازار موسیقی جهانی شد و رکوردهای فروش بسیاری را شکست و به اولین گروه کره‌ای تبدیل شد که گواهی‌نامهٔ انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا (آرآی‌ای‌ای) را برای تک‌آهنگ «مایک دراپ» دریافت کرد. این گروه اولین هنرمند کره‌ای بود که با آلبوم استودیویی عاشق خودت باش: اشک (۲۰۱۸)، در صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ قرار گرفت؛ پس از آن نیز با آلبوم‌های عاشق خودت باش: پاسخ (۲۰۱۸)، نقشهٔ روح: پرسونا (۲۰۱۹) و نقشهٔ روح: ۷ (۲۰۲۰)، در جایگاه اول جداول ایالات متحده قرار گرفت و به اولین گروهی پس از بیتلز تبدیل شد که در کم‌تر از دو سال، چهار آلبوم شمارهٔ یک داشته‌است. عاشق خودت باش: پاسخ رکورد فروش ماهانهٔ جدول آلبوم‌های گائون کرهٔ جنوبی در تمام دوران‌ها را که پیش از این در دست آلبوم عاشق خودت باش: اشک بود، شکست و به اولین آلبوم کره‌ای تبدیل شد که در ایالات متحده گواهی‌نامهٔ پلاتین دریافت کرد. بی‌تی‌اس در سال ۲۰۲۰، به نخستین هنرمند کره‌ای تبدیل شد که با تک‌آهنگ «دینامیت» و ریمیکس «عشق وحشی»، در صدر جداول ۱۰۰ آهنگ داغ و جهانی ۲۰۰ بیلبورد قرار گرفت.

بی‌تی‌اس با فروش بیش از ۲۰ میلیون آلبوم در جدول موسیقی گائون، پرفروش‌ترین هنرمند در تاریخ کرهٔ جنوبی است و آلبوم نقشهٔ روح: ۷ پرفروش‌ترین آلبوم این کشور است. بر اساس جدول جهانی هنرمندان آی‌اف‌پی‌آی، بی‌تی‌اس دومین هنرمند پرفروش سال ۲۰۱۸ در سطح جهانی و تنها هنرمند غیرانگلیسی‌زبان حاضر در این جدول بود. گروه برندهٔ جایزهٔ هنرمند اجتماعی برتر برای سه سال متوالی و جایزهٔ زوج/گروه برتر از بیست و ششمین دورهٔ جوایز موسیقی بیلبورد شده‌است. بی‌تی‌اس به‌عنوان «رهبران نسل بعد» بر روی جلد بین‌المللی مجلهٔ تایم ظاهر شد، همچنین در فهرست‌های ۲۵ فرد تأثیرگذار اینترنت (۲۰۱۹–۲۰۱۷) و ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهان (۲۰۱۹) این مجله نیز قرار گرفت و عنوان «شاهزاده‌های پاپ» به آن‌ها داده شد. فوربز کره از بی‌تی‌اس به عنوان تاثیرگذارترین چهره‌های کره‌ای در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ نام برد، همچنین بی‌تی‌اس به‌عنوان یکی از پردرآمدترین چهره‌های جهان، در رتبهٔ ۴۳ ۱۰۰ ستارهٔ ثروتمند فوربز (۲۰۱۹) جای گرفت. این گروه در فهرست هنرمندان اجتماعی برتر دههٔ ۲۰۱۰ بیلبورد، شمارهٔ ۴ شد و بالاترین گروه در این فهرست بود. بی‌تی‌اس در حین اجرای تور جهانی عاشق خودت باش، اولین هنرمند آسیایی و غیرانگلیسی‌زبان بود که در ورزشگاه ومبلی به اجرا پرداخت و تمام بلیط‌های آن را فروخت و با برگزاری کنسرت در ورزشگاه رز بول، رکورد پردرآمدترین فعالیت در تاریخ این ورزشگاه را شکست. بی‌تی‌اس در رتبهٔ ۴۵ فهرست برترین تور هنرمندان دههٔ ۲۰۱۰ بیلبورد قرار گرفت، این بالاترین رتبهٔ یک هنرمند آسیایی بود و بی‌تی‌اس تنها هنرمند غیرانگلیسی‌زبان در این فهرست بود. طبق گزارش‌هایی در سال ۲۰۱۹، بی‌تی‌اس سالانه بیش از ۴٫۶۵ میلیارد دلار، یعنی ۰٫۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، برای اقتصاد کرهٔ جنوبی ارزش دارد و یک نفر از هر ۱۳ توریست خارجی را به کرهٔ جنوبی جذب می‌کند. بی‌تی‌اس همچنین یکی از عوامل اصلی افزایش ناگهانی فروش جهانی موسیقی به ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود.

به‌دنبال تأسیس کمپین ضد خشونت عاشق خودم هستم که با مشارکت یونیسف انجام شده‌بود؛ اعضای بی‌تی‌اس به‌عنوان سخنران در هفتاد و سومین و هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور یافتند و جوان‌ترین افرادی بودند که به‌خاطر مشارکتشان در گسترش فرهنگ و زبان کره‌ای، نشان لیاقت فرهنگی را از رئیس‌جمهور کرهٔ جنوبی دریافت کردند.

نام گروه، بی‌تی‌اس، برگرفته از اصطلاح کره‌ای Bangtan Sonyeondan (به کره‌ای: 방탄소년단؛ به هانجا: 防彈少年團) و به معنی «پسران پیشاهنگ ضدگلوله» (به انگلیسی: Bulletproof Boy Scouts) است. به گفتهٔ یکی از اعضای گروه، جی-هوپ، این عنوان خواستهٔ گروه برای «مقابله با استریوتایپ‌ها، انتقادات و انتظاراتی است که جوانان را مانند گلوله‌ای نشانه می‌گیرد». آن‌ها در ژاپن با نام Bōdan Shōnendan (به ژاپنی: 防弾少年団) شناخته می‌شوند که معنی مشابهی داردبی‌تی‌اس در ژوئیهٔ ۲۰۱۷ اعلام کرد که نام گروه به‌عنوان مخفف عبارت «Beyond the Scene» (به معنی فراتر از صحنه) نیز به کار خواهد رفت و بخشی از هویت تجاری جدید آن‌ها است. این عبارت باعث گسترش عنوان گروه بود و به معنی «بی‌تی‌اس جوان رو به رشد که فراتر از واقعیات را درخواهد نوردید و رو به جلو خواهد رفت.»

خوب از ویکی پدیا